tiistai 4. lokakuuta 2016

Oivaltavan oppimisen malli (Lonka, 2015)

Seurasin videotallenteelta professori Kirsti Lonkan huhtikuussa 2016 Oulussa pitämää luentoa Oivaltava oppiminen – miten syntyy oppimisen ilo? Lonkan Oivaltavan oppimisen malli (2015) aukeni minulle oikein hyvin. 

Mallista löytyi tuttuja piirteitä, jotka osasin yhdistää ajoille, jolloin on tullut treenattua esiintymisharjoituksia tai esseen kirjoittamista. Napakka alku, jolloin kiinnostus herää, ydinasia eli teema käsittelyssä keskellä ja lopuksi yhteen kokoava ja tulevaisuuteen suuntaava lopetus, tavoiteltavan tunnetilan varmistaminen.

Oivaltavan oppimisen vaiheet Lonkan mallissa:
1)      Prosessin käynnistäminen; kiinnostus ja uteliaisuus sytytetään
2)      Prosessin tukeminen; kiinnostusta ylläpidetään
3)      Arviointi; kiinnostus syvenee

Lonkan oppimisen mallissa lähtökohtana ovat alustavat tavoitteet, jonka pohjalta käynnistetään oppimisen prosessi. Yhdessä opiskelijoiden kanssa asetetaan oppimisen tavoitteen sen jälkeen, kun lähtöhetken osaaminen on selvillä. Alussa on tärkeää kannustavan ilmapiirin luominen. Kiinnostuksen ja uteliaisuuden herättämisellä aktivoidaan opiskelijat oppimisen työhön. Vielä parempi, jos saadaan opiskelijat ensin hämilleen (positiivisesti), jolloin varmasti huomio on herätetty.

Mallin kakkosvaiheessa eli varsinaisessa oppimisvaiheessa alussa herätetty kiinnostus ylläpidetään tavoitteellisella ja kohteellisella toiminnalla, joka voi olla itseopiskelua tai yhdessä oppimista, kuitenkin oppimisen ja ajattelun edistämistä. Toivottavaa ja tavoitteellista on se, että uusiakin tavoitteita syntyisi.

Viimeisen vaiheen tehtävänä on arviointikeskusteluja feed forward -periaatteella hyödyntäen rohkaista tulevaan, prosessin jälkeiseenkin oppimiseen. Tutkitaan, onko tavoitteisiin päästy vai onko ne jopa ylitetty. Selvitetään, mitä uutta ymmärrystä on luotu ja onko esimerkiksi oppiminen muuttunut jollakin tavalla. Lonka siis ei puhu feed backistä vaan hän puhuu feed forwardista. Koko oppimisprosessin aikana käytävä rakentava palautekeskustelu onkin tulevaisuuteen suuntaavaa – ei taaksepäin! Tämä oli mielenkiintoinen. Puhutaan palautteesta, mutta ei menneestä ajasta. Tätä pitää vielä pureskella.
Lonkan sanoin feed forwardissa ”Kaikki kohdistuu tulevaisuuteen. Ei siihen, millainen surkimus minä nyt olen, vaan millainen minä olen sitten, kun tämä sykli on ohi.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti