keskiviikko 12. lokakuuta 2016

Opetustuokion toteutus

Tiistai-illan (11.10.2016) esityksen suunnittelussa useampiin eri valintoihin vaikutti se, että aikaa oli varattuna puoli tuntia, mikä on loppujen lopuksi lyhyt aika opetustilanteelle. Opetusympäristönä oli AC-tila, joka tuo omat mahdollisuutensa, mutta myös rajoitteensa. Pohdimme suunnitteluvaiheessa opetustuokion toteutusta tutorilta saamiemme kysymysten pohjalta.                                            
                                                                           
Miten opetan ja miten jäsentelen asian?
                                                                                                                                                                   
Opetustilanteen organisointi vaikuttaa asiasisällön oppimiseen. Asiasisältö vaikuttaa siihen, miten opetamme. Meillä aiheena oli YouTube-kanavan luominen, videon luominen sekä tekijänoikeudet ja käyttöoikeudet. Asiatietoa yhden käytännön esimerkin kera tuntui tulevan sen verran paljon, että valitsimme opettajajohtoisen menetelmän.
                                                                                                                                                        
Puolen tunnin aikana meillä toimi kolme ryhmän jäsentä vuorollaan opettajan roolissa. Vaihdot pyrimme tekemään sujuvasti ja aihepiirit toisiinsa linkittäen. Tällöin asian eteneminen ei häiriinny vaihdosta liikaa eivätkä opiskelijat putoa kyydistä. Tilanne pääsee jatkumaan luontevasti.
                                                                                                                                                                          
Rytmitimme puolituntisen aloitusosaan, jossa kerrottiin opetushetken sisältö ja valitsemastamme aiheesta yleistietoa. Tämän jälkeen oli varsinainen ydinsanoma eli YouTube-kanavan luominen sekä videon luominen kanavalle. Käytännön esimerkkinä ryhmän jäsen esitteli oman juuri luomansa YouTube-kanavan. Tällä saimme virikettä ja käytännönläheisyyttä opetustuokioon.
                                                                                                                                                                                                      
Teemaan päätimme liittää myös tärkeän ja useimmiten huomiotta jäävän seikan; tekijänoikeudet ja käyttöoikeudet, mikä itsessään jo olisi voinut olla opetustuokion aihe. Tai pelkästään YouTube-kanavan ja videon luominen olisi voinut olla aiheena jättäen pois yleisesittelyn ja käyttöoikeudet. Edelleenkin meillä on haasteena asiasisällön riittävän tarkka rajaaminen. Tähän on jatkossa vielä keskityttävä.
                         
Miten aktivoin kuulijan?
                                                                                                                                                                  
Kun AC:ssä tehdään valintoja eri opetusmenetelmien ja osallistujien aktivointien suhteen, tulee ottaa huomioon minkä tason kokemus osallistujilla on AC:stä. Jos käyttökokemusta ei ole paljon, niin silloin menetelmät valitaan mahdollisimman yksinkertaisiksi. Jo tällaisessa virtuaaliluokassa mukana olo etäyhteyksien päästä saattaa olla monelle kokemus, jota etukäteen jännitetään ja itse tilanteessa joudutaan ”skarppaamaan” täysillä, jotta pysytään mukana siinä, mitä tapahtuu. Mitä kokeneempi virtuaalitilojen käyttäjä opiskelijaryhmä on, sitä monimuotoisemmat menetelmät voivat olla käytössä.
                                                                                                                                                                   
Ryhmätyössämme päädyimme helppoihin aktivointimenetelmiin. Valitsimme etukäteen Facebookissa tehtävän kyselyn, joka viritti jo ennakkoon osallistujia aiheeseen. Lisäksi teimme esityksen aikana yhden viittauskyselyn. Loppuun aiottu kommentti- ja kokemuskooste jäi ajanpuutteen vuoksi tekemättä.
                                                                                                                                                              
AC:n käyttö ei ole meille ryhmäläisille tuttu koko monipuolisuudessaan. Toki tämä tilanne olisi ollut hyvä hetki opetella vaikkapa useampia uusia tekniikoita. Hankaluutena on se, että ryhmämme jäsenet ovat aktiivisia henkilöitä, ja meillä on haastetta kyllikseen ylipäänsä löytää yhteistä aikaa asioiden suunnitteluun ja testaamiseen. Tämä varmaankin oli se painavin syy, että tällä kerralla tyydyimme helppoihin ratkaisuihin. Mutta näinhän se menee ”tositilanteissakin”. Ratkaisut tehdään resurssien mukaan.

Hyödynnänkö pienryhmissä työskentelyä?      
                                                                     
Pohdimme pienryhmätyöskentelyn toteuttamista, mutta jätimme tämän vaihtoehdon aika lailla jo alkuvaiheessa pois. Opetustilanteen lyhyt aika vaikutti tähän päätökseemme kaikkein eniten. Ajattelimme ryhmiin jaon organisoinnin vievän liikaa aikaa ja vaikuttavan itse opetustilanteeseen keskittymiseen. Yhdessä illan esityksessä ryhmätyöskentelyä kyllä hyödynnettiin ja pienistä teknisistä hankaluuksista huolimatta se kaiken kaikkiaan vaikutti hyvältä kokeilulta. Vaikka emme itse tätä toteuttaneet, saimme aiheesta hyvää oppia toisen esityksen välityksellä.

Muuta
Padlet ei näy minun läppärin ruudullani kovin selvästi. Tekstit ovat niin pientä, että huononäköisenä, vaikkakin ”rillipäänä”, en pysty ruudulta padletin tekstejä lukemaan. No, ne kyllä ovat jälkikäteen katsottavissa Facebook-ryhmässämme.
Esitysten aikana viittauksia oli vaikea huomata. Osa jäi kokonaan huomaamatta. Viittaukset huomioitiin vain viittauskyselyissä.

1 kommentti:

  1. Teidän ryhmä on kehittynyt huimasti näiden mikro-opetustuokioiden suunnittelussa! Vaikka vielä kaipasit hieman tiukenpaa rajausta, niin tämä oli kyllä jo kuulijalle laajuudeltaan miellyttävä, ja asiakokonaisuuden pystyi ottamaan haltuun puolessa tunnissa. hyvä!

    VastaaPoista