Yleisesti
Kestävä kehitys terminä on tullut varmasti jo useimmille
tutuksi vähintäänkin mediasta otsikkotasolla. Kuinka moni sitten
todellisuudessa on pysähtynyt miettimään sitä oman elämänsä, niin yksityisen
kuin työelämän, näkökulmasta. Kestävä kehitys – ei tuhlata turhaan, koitetaan
käyttää tavaroita niin kauan, kuin niitä vain pystyy käyttämään, vähennetään
roskaa ja saastumista, säästetään vettä. Siinä muutama käytännön asia, joita
tulee ensimmäisenä mieleen. Vaikka me
tätä päivittäin toteuttaisimmekin, tuleeko mietittyä, että miksi termi ”kestävä
kehitys” on olemassa, mitä sen taustalta löytyy, mitä sen eteen tulisi oikeasti
tehdä ja mitkä ovat tavoitteet. Jotta kestävän kehityksen periaatteita voi
omassa työssään noudattaa, tulee olla kattava käsitys siitä, mitä se
tarkoittaa.
Tavoitteet ovat maailmanlaajuisesti samat ja koskevat niin
yksilöitä kuin koko globaalia toimintaa. Vuonna 1987, kun asiaa ensimmäisen
kerran käsiteltiin YK:n komissiossa, siellä todettiin, että ”Kestävä kehitys on
kehitystä, joka tyydyttää nykyhetken tarpeet viemättä tulevilta sukupolvilta
mahdollisuutta tyydyttää omat tarpeensa”. Asia on tuolloin hyvin ilmaistu,
mutta tänä päivänä tuota ilmaisua voisi vielä täydentää ajatuksella, miten
tarpeita voitaisiin vähentää ja madaltaa. Kulutustahti kun näyttää kärjistetysti
sanottuna olevan eksponentiaalisesti kiihtyvää.
Suomi on vuonna 2013 julkistanut oman kansallisen kestävän
kehityksen yhteiskuntasitoumuksen.
Aikaisemminkin on kestävään kehitykseen otettu kantaa ja sitä toteutettu
kestävän kehityksen strategian ohjaamana, mutta tänä päivänä puhutaan siis
yhteiskuntasitoumuksesta. Tuota sitoumusta päivitettiin 2016 keväällä
yhteensopivaksi kansainvälisen toimintaohjelman (Agenda 2030) kanssa.
Opetushallitus on julkaissut ammatillista koulutusta
koskevan kestävän kehityksen ohjeen.
Ohjeen tarkoitus on auttaa koulutuksen järjestäjiä kestävän kehityksen
toimintajärjestelmän rakentamisessa ja kestävän kehityksen sisällyttämisessä
osaksi koulutuksen järjestäjän laadun hallintaa.
Käytännössä kestävän kehityksen periaatteita toteutetaan
niin yksilö- kuin globaalillakin tasolla päivittäisessä valintojen teossa ja
valintojen seurausten arvioinnissa. Valintojen seurausta arvioidaan ekologisen,
taloudellisen sekä sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden näkökulmista.
Parhaimpaan lopputulokseen pääseminen edellyttää näiden kaikkien osa-alueiden
keskinäisten riippuvuussuhteiden ymmärtämistä. Ekologisen, taloudellisen sekä
sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden yhtäaikainen optimaalinen toteutuminen
on voimaa!
Kestävä
kehitys ammatillisessa koulutuksessa
Opetushallitus määrittelee kestävän kehityksen sisällöiksi
ammatillisessa koulutuksessa elinkaariajattelun, kunkin ammattialan teknologiset,
tuotannolliset ja sosiaaliset järjestelmät ja prosessit, ekotehokkuuden ja
taloudellisen kestävyyden, vastuullisen yritystoiminnan ja ammattialan etiikan,
asiakaspalvelun ja tulevaisuusajattelun. Jokainen näistä kytkeytyy tavalla tai
toisella ekologiseen, taloudelliseen sekä sosiaaliseen ja kulttuuriseen kestävyysajatteluun.
Ekologinen
kestävyys (YMPÄRISTÖ) – Ihmisen elämä on täysin riippuvainen luonnosta.
Luonnon säilymisen turvaaminen on ensisijaisen tärkeä, jotta elämä maapallolla
voi jatkua ja että myös tulevilla sukupolvilla on täällä yhtä hyvät elämisen
mahdollisuudet. Luonto ei saa käytössä köyhtyä, joten käytön jälkeen luonnon
eheytyminen on turvattava.
Ammatillisessa koulutuksessa noudatetaan luonnon suhteen
varovaisuusperiaatetta. Ympäristön tila ei saa heiketä minkään toiminnan
seurauksen. Varmaankin kaikkein helpointa ja arkipäiväisintä on kaiken käyttö-
ja kulutushyödykkeiden käytön vähentäminen, jolloin myös näiden hyödykkeiden
tuotannon tarve vähenee: raaka-aineet mitä suuremmissa määrin tulevat luonnosta
ja tuotannon vähetessä luontoa säästyy.
Esimerkiksi verkko-opetusympäristöt toteuttavat kestävän
kehityksen periaatteita. Paperisen opetusmateriaalin tarve vähenee ja ihmisten
matkustamisen tarve vähenee.
Taloudellinen
kestävyys (TALOUS) – Kautta aikain yksi voimakkaimmista ihanteista on
ollut ja on enenevissä määrin yhä edelleen talouskasvun ihanne ja talouskasvun
tavoittelu. Voisi ajatella, että tämä on jonkinlaisessa ristiriidassa kestävän
kehityksen kanssa ja varmaan onkin, mikäli talouskasvua ei toteuteta
vastuullisesti.
Ammatillisessa koulutuksessa toteutetaan ja suunnitellaan
talousohjausta vakaalla pohjalla niin, että turvataan toiminnan tasapainoinen
ja laadullinen kasvu ja kehitys. Velkaantumista vältetään ja varoja ei
hävitetä. Taloudellinen kestävyys on vastuunottoa siitä varallisuudesta, jolla
toimintaa harjoitetaan ja vastuunottoa tulevaisuuden taloudellisista
toimintamahdollisuuksista. Taloudellisen toiminnan tulee olla ekotaloudellista
ja myös tukea sosiaalista ja kulttuurista kestävyyttä.
Sosiaalinen ja
kulttuurinen kestävyys (IHMINEN) – Sosiaalisesti ja kulttuurisesti
kestävä toiminta ei hyväksy eriarvoisuutta, pakkotyötä, lapsityötä eikä
epäinhimillisiä työolosuhteita muutama esimerkki mainittuna. Tavoitteena on perushyvinvoinnin
aikaansaaminen, sen pysyvyys ja sen turvaaminen myös tulevaisuudessa
sukupolvelta toiselle.
Ammatillisessa koulutuksessa tämä periaate näkyy muun muassa
siten, että kaikille pyritään järjestämään mahdollisuus opiskella ja hankkia
ammatti. Opiskelun onnistumisen varmistamiseksi on rakennettu hyviä tukitoimia
ja tukiverkostoja. Opiskelupolku suunnitellaan yksilöllisesti eli laaditaan
osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Tarvittaessa laaditaan henkilökohtainen
opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Koulutuksen tasa-arvo
toteutuu hyvin. Koulutus kaiken kaikkiaan on ratkaisevassa asemassa kestävälle
kehitykselle, koska koulutuksen kautta avautuu mahdollisuus myös ekologisen ja
taloudellisen kestävyyden turvaamiselle.
Niin henkilöstön kuin opiskelijoiden terveydestä ja
hyvinvoinnista huolehditaan ja annetaan mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa. Huolehditaan
myös, että yhteisössä toteutuu turvallisuus, esteettisyys, viihtyisyys, terveellisyys,
hyvät ihmissuhteet, tasa-arvo, monikulttuurisuus ja antirasismi. Mitä paremmin
nämä asiat saadaan juurrutettua yhteisöön, sitä paremmin ne myös siirtyvät tuleville
sukupolville.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti