lauantai 7. lokakuuta 2017

Eettiset periaatteet



Miten eettiset periaatteet näkyvät ja ohjaavat omassa työssäni

Wikipedia määrittelee etiikan tutkimusalaksi, joka tutkii moraalia ja siihen liittyviä kysymyksiä kuten eettisen toiminnan periaatteita, oikeaa ja väärää, hyvää elämää sekä arvojen ja eettisten väittämien luonnetta. Sana eettinen on adjektiivi, ja Wikisanakirjan mukaan tarkoittaa sellaista, joka pitäytyy normatiivisen etiikan arvoissa.
Opetusalan Ammattijärjestö (OAJ) on kirjannut opettajan eettiset periaatteet verkkosivuilleen

Opettajan suhde työhönsä
Omassa työssäni toimin vastuullisesti ja olen sitoutunut oppilaitoksemme ja alamme normistoon ja oman ammattikuntamme etiikkaan. Eli noudatan ohjeita, sääntöjä ja lakeja. Kun epäselviä asioita tulee vastaan, kysyn ja haen tietoa, jotta voin toimia oikein ja välttää virheet. Järjestän työympäristöni ja aikatauluni niin, että työ on mahdollista hoitaa tehokkaasti haittoja välttäen ja kestävää kehitystä edistäen. Kehitän myös omaa osaamistani muun muassa hankkimalla pedagogisen pätevyyden ja myös jatkuvaa ajantasakoulutusta omalta substanssialaltani. Seuraan kehittymistäni esimerkiksi opiskelijapalautteiden ja työyhteisössä käytävien keskustelujen avulla.
Opettaja ja oppija
Jokainen opiskelija on yksilö, jolla on omat tarpeensa, tavoitteensa ja toimintakykynsä. Opiskelijaan tutustuminen alkaa heti hakemuksen saapumisesta ja jatkuu läpi opiskeluajan. Tutustumisen ja opiskelijan tilanteeseen perehtymisen kautta voin antaa parhaan mahdollisen avun. Opiskelijalla on oikeudet ja velvollisuutensa niin kuin on myös opettajallakin. Minun tehtävä on varmistaa, että nämä oikeudet ja velvollisuudet toteutuvat molemmin puolin ja ne hoidetaan asianmukaisesti. Omassa toiminnassani pyrin esimerkiksi tunnistamaan sosiaalisia vaikutuksia, jolloin omaa toimintaa voi ohjata oikeaan suuntaan. Opiskelijaryhmä on ryhmä, joka koostuu yksilöistä. Sillä, miten tuo ryhmä lähtee toimimaan, on merkitystä kaikille ryhmän jäsenille. Opettaja voi olla avainasemassa hyvän ryhmähengen syntymiseen. Yksilötasolla opettajana pyrin myös tarvittaessa tukemaan oppilasta kasvussa hyväksi yhteiskunnan jäseneksi, esim. tuen ja rohkaisen epävarmaa yksilöä.
Opettaja työyhteisössä
Myös työkaverit ovat asiakkaitamme -periaatteella suhtaudun työyhteisöön. Emme ole ainoastaan palvelemassa varsinaisia asiakkaitamme eli opiskelijoita vaan olemme myös palvelemassa toinen toisiamme, jotta yhdessä voimme toteuttaa oppilaitoksemme tehtävää yhteiskunnassa. Työkaverin kunnioittaminen on lähtökohta. On hienoa, että työyhteisössä on erilaisia henkilöitä erilaisine mielipiteineen ja erilaisine persoonallisuuksineen. Työpaikallamme on poikkeuksellisen avoin keskustelukulttuuri, mikä on erinomainen asia. Voimme ilman mitään jännitteitä tehdä yhdessä työtä ja tarvittaessa tukea ja auttaa joustavasti toinen toistamme.
Opettaja ja yhteiskunta
Opettajana minulla on yhteiskunnan antama vastuu kasvattaa ja kouluttaa opiskelijoistani ammatillisesti osaavia ja muutoinkin yhteiskunnan osaaviksi ja vastuullisiksi jäseniksi kehittyviä yksilöitä. Tehtäväni on edistää kasvatuksen ja kasvun mahdollisuuksia myös yhteiskunnan näkökulmasta. Yhteiskunnan näkökulmasta katsoen opetustyön lisäksi myös muun yritystoimintaan liittyvän toiminnan tulee olla vastuullista sekä paikallisesti ja globaalisti kestävää kehitystä edistävää toimintaa.
Opettaja ja sidosryhmät
Koska toimin ammatillisessa aikuiskoulutuksessa, minun sidosryhmiini ei kuulu opiskelijoiden huoltajia. Tarvittaessa sidosryhminä ovat muut koulutuksesta, kasvatuksesta ja hyvinvoinnista vastuussa olevat tahot, esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon eri asiantuntijaryhmät, viranomaiset ja muut mahdolliset yhteistyötahot. Yhteistyö eri sidosryhmien kanssa varmistaa oppijalle parhaan mahdollisen oppimisen ja kehityksen tuen sekä myös oppimismahdollisuuksien laajentamisen.
Opettaja ja moniarvoisuus
Moniarvoisuus opettajan työssäni näkyy siinä, että ymmärrän opiskelijoiden erilaiset taustat, kulttuurit ja maailmankatsomukset heidän oikeuksinaan, meitä kaikkia rikastuttavina asioina ja sellaisina asioina ja tekijöinä, jotka eivät saa heikentävästi vaikuttaa opiskelijan opiskelumahdollisuuksiin, turvallisuuden tunteeseen eikä mihinkään muuhunkaan. Kaikilla opiskelijoilla tulee olla tasapuoliset oikeudet ja myös velvollisuudet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti