Tämän päivän opetusmenetelmät
- -
Aikuinen
oppija edellyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja sisältöä suhteessa
tavoitteisiinsa ja tarpeisiinsa. –
Amatöörimaallikkoporukka soheltaa epälukuisella joukolla ja
epämääräisellä aikataululla 20 minuutin kyhäelmän toisille amatöörimaallikkoporukoille
aiheesta, josta ei ole koskaan ennen kuullutkaan. Tavoite täyttyy.
Kaksikymmentä minuuttia kuluu, ja sen jälkeen hämmentyneet amatöörimaallikot
päät sekaisin ja hämillään pureskelevat kymmenen minuutin ajan kuulemaansa ja
välillä jopa tuntien myötähäpeää toisten puolesta ja noloutta ja harmistusta omasta
puolesta.
Olen oppinut olemaan häpeissäni ja harmissani. Oliko tämä
tavoite? Aivot takoo tunteita, joista kaikista ei oikein saa kiinni. Jossakin
pinnan alla lymyää kysymys siitäkin, pitäisikö minun kuitenkin tuntea oppimisen
iloa, pitikö minun saada evästä tulevalle työsaralle.
Minulla on hienot ac:t, blogit, googlet, youtubet,
mindmapit, padletit. On internetin valtava maailma lisänään kaikki muut
mahdolliset lähteet, kanavat ja tahot. Kaikki käden ulottuvilla. Kaikkea pitää
käyttää, tai ainakin kokeilla. Tai ainakin osoittaa tai olla osoittavinaan
osaavansa. Koulutuksen on mukauduttava nykypäivän vaatimuksiin. Kuinka paljon?
Menetelmien ja tekniikan hyväksi ja sisällön kustannuksella? Opittava asia jää
opetustekniikkakokeilujen jalkoihin. Minä vain nyt en tällä hetkellä näe, että
saisin niin sanotusti ”koko rahan edestä”.
Kuka valvoo hienojen tekniikkojen ja valtaisan
tietoavaruuden myllerryksessä oppimisen laadun? Koulutuksen järjestäjä,
opiskelija itse vai amatöörimaallikkoporukka? Sanalla amatöörimaallikkoporukka
en halua loukata ketään, en todellakaan ketään yksittäistä opiskelijaa enkä ryhmää,
vaan olen turhautunut menetelmään. Olenko nyt se konservatiivinen,
itsekeskeinen oppija, josta itse eiliselle illalle aineistoa valmistelin?
En oikeasti tällä hetkellä näe, että taloushallinnon
ammattitutkinnon valmistavassa koulutuksessa näillä menetelmillä ja teorioilla leipoisin
kirjanpitäjiä. Olen ammatillisten opettajien koulutuksessa. Teoreetikkojen ja
tutkijoiden sparraamiseen tämä malli varmastikin voisi sopia, mutta kyllä
silloinkin täytyisi opetuspiuhoissa olla asiantuntijoita. Ollaanko
itseohjautuvuutta viemässä jo liian pitkälle? Opettajat tehdään tarpeettomiksi.
Opettaja ei enää ole opettaja vaan ohjaaja. Näinhän minä olen kuullut.
Oppilaat heitetään kaoottisena vellovaan mereen. Tuli
mieleen tosikertomus siitä, miten eräs äiti koulutti poikaansa: pieni 5-vuotias
poika moottoriveneeseen, moottori käyntiin ja vene irti laiturista järvelle.
Äiti huutaa perään: ”Poika, elämässä on selvittävä.” Itkevä poika etsii epätoivoisesti
pelastajaa, jota kuitenkaan ei löydy. Poika oppii, että elämässä on selvittävä.
Se on tietenkin hyvä oppi sinänsä.
Kun on toisaalla kyllin kaaosta, silloin työpöydän ääressä
kaikki tuntuukin mukavan selkeältä.
Mietin, että eikö jonkun muun pitäisi toimia opettajana kuin
minun. Kävin eMBA-koulutuksen Oulun yliopistossa joitakin vuosia sitten. Onko
opetusmaailma muuttunut näin radikaalisti tuosta ajasta? Meillä oli
asiantuntijakouluttajia, kuten esimerkiksi Timo Tyrväinen, Aktian
pääekonomisti. Heidän sallittiin oikeasti opettaa. Heitä kuunteli koko päivän,
eikä ollut umpipuhkipoikkiolo, vaan olo oli voimaantunut. Silloinkin
osallistuttiin, tehtiin ryhmätöitä ja keskusteltiin, mutta ote ja vastuu asiasisältöön
oli varmoissa ja kokeneissa käsissä. Se tuntui ja näkyi. Luettiin paksuja
opuksia ja kirjoitettiin esseitä. Onko tämä mennyttä aikaa? Minulle tuo
opiskelumalli sopi erittäin hyvin. Tuli tuloksia. Olenko ainoa?
Tämä eMBA-jakso tuli kirkkaana mieleen eilisen viimeisessä
esityksessä, jonka aiheena oli autenttinen oppiminen. Autenttisen oppimisen
neljäs elementti oli asiantuntijaosaaminen. Asiantuntija tuo aidosta
työelämästä asioita mukaan – kuinka asiantuntija ajattelee, toimii ja opettaa!
Juuri näin. Esim. Timo Tyrväinen. Meillä tässä ammatillisessa
opettajakorkeakoulussa opettajina toimimme me, joiden pitäisi oppia. Vaikkakin
toiselle opettaminen on parasta oppia itselle, täytyy olla olemassa vastuu.
Täytyy olla varmuus, jotta ei opeta väärin tai liian vajaasti. Tätä varmuutta
minulla ei ole. Enkä myöskään halua olla tässä vaiheessa ja tässä asiassa
vastuussa opiskelijakavereiden oppimisesta. Mahdoton vastuu minulle. Kun opetan
asiaa, jota en itse hallitse, ei voi syntyä muuta kuin molemminpuolista
turhautumista, pahimmassa tapauksessa korjaamatonta vahinkoa. Liekkö alla
mainittu kritiikki nimenomaan erään opiskelijan turhautumista
amatöörimallikkoporukan sohelluksiin?
Aiheellista vai aiheetonta kritiikkiä, vai jopa asiatonta?
Oli mukana kritisoija ja siihen myötäilemään muutama hovin
jäsen. Dioihin ei kuulemma saa kirjoittaa kokonaisia lauseita. Dioissa ei saa
olla liikaa tekstiä. Diojen tekstejä ei saa lukea, vaan pitää kertoa
omakohtaisen kokemuksen kautta.
Minä en pysty henkilökohtaisen kokemuksen kautta luennoimaan
aiheesta, josta minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta tai josta en ymmärrä
riittävästi tai en ehtinyt omaa tai toisen valmistelemaa osiota omaksua. Nämä
ryhmätyöesitykset ovat lyhyen ajan ja kiireen kompromisseja.
Edelleenkin kritisoinnin jälkeen käytän dioja pitkällä
tekstillä ja lyhyellä tekstillä, kokonaisilla lauseilla ja ydinsanoilla, luen osan
ja kerron toisen osan.
No, täytyy tunnustaa, että kyllä tämä kritiikki nyt sen
verran vaikuttaa, että seuraavalla kerralla vähäisestä ajasta entistä isompi
osa menee muotoseikkojen miettimiseen. Tämäkin on sisältöoppimiselta pois.
Jaan tuskasi. Ymmärrän turhautumisesi. Hyvä kirjoitus.
VastaaPoista