keskiviikko 7. syyskuuta 2016

AC-treeniä ja ryhmätyöesityksiä

Eilen (tiistai 6.9.2016) varsinainen opettajakoulutus jatkui kesätauon jälkeen. Minulla oli tunne, että noin kahden kuukauden tauko on tehnyt sen normaalin tehtävänsä ja kaikki on aloitettava alusta. Kohtalaisen hyvin kuitenkin AC-istunnon tekniikka palautui mieleen.

Toimin hostina Kairan kampuksen AC-tilassa. Siiryminen yhteisestä tilasta pienryhmien tilaan ja päinvastoin näytti sujuvan kaikilta osallistujilta hyvin. AC:n muitakin toimintoja osasimme käyttää näppärästi, mm. mikrofonin mykistys silloin, kun ei ollut omaa puheenvuoroa.

Pienryhmissä oppii tunnistamaan puheenvuoroa pitävän henkilön äänen perusteella, mutta kun olemme koko 20-päinen joukko yhteisessä tilassa, olisi hyvä, jos puheenvuoron aluksi kukin kertoisi oman nimensä. Tässä on minulla itsellänikin muistettavaa.

Toinen asia, mihin kiinnitin huomiota, on se, että ryhmässämme on muutamia etunimeltään saman nimisiä. Varmaan tuntuu tuttavalliselta kirjautua tilaan vain etunimellään, mutta voisi meitä muita auttaa tunnistamaan paremmin, jos sukunimikin näkyy.

Kairan kampuksen tilassa pidetyt opetussessiot olivat selkeitä ja sisällöltään vahvoja, sain niistä oikein hyvin oppia ja ajatuksia. Oli helppo seurata esityksiä. Rauhallinen ja selkeä puhe, josta välittyy myös asian osaaminen, tulee kuulluksi ja ymmärretyksi. Yhteen esitykseen emme saaneet PowerPoint-dioja avautumaan, mutta kommenttien jälkeen saatoimme todeta, että loppujen lopuksi tuo diojen näkymättömyys ei haitannut esityksen kuuntelemista eikä asian ymmärtämistä. Jäi epäselväksi, miksi dia-sarja ei auennut. Voisiko mahdollisesti syynä olla hieman hitaampi nettiyhteys, jolloin lataaminen ei tapahtunut?

Omaa esitystä on tietenkin aika vaikea arvioida. Sen voisi jälkikäteen katsoa nauhoitukselta. Aihe, työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaaminen, on minulle mielenkiintoinen, joskin itse en käytännössä ole ollut näissä tilanteissa mukana. Esitykseen en siis saanut oman kokemuksen ääntä. Uskoisin, että esitys sisällöltään oli hyvä, mutta olisin voinut asioiden esitysjärjestystä vielä hioa sekä jättää puolenkymmentä diaa pois, jolloin ei olisi tarvinnut hyppiä muutamien diojen ja ranskalaisten viivojen yli. Em. hyppiminen voi hieman haitata esityksen seuraajan keskittymistä ja se häiritsi myös minua. Mutta varmastikin esitys voittopuolisesti oli ok.

Meillä Kairan kampuksen ryhmällä ei ollut mahdollisuutta kokoontua kertaakaan yhteen sopimaan esityksen sisällöstä ja aika loppui kesken. Jokainen meistä haki sisältöä omineen ja kokosimme Google Docsiin yhteisen PowerPoint-esityksen. Samoja asioita tuli eri dioille, diojen asiajärjestyskin oli välillä niin ja näin, mutta Paulalle kiitos niiden ojennukseen laittamisesta :). Diasta, jonka joku muu on laatinut aineistosta, jota itse ei ole lukenut, on kylmiltään vaikea pitää esitystä. Mutta, mutta ... totesimmekin, että kyllä todellisessa työelämässä tällaisia tilanteita tulee vastaan. Siispä hyvää oppia tästäkin näkökulmasta. Seuraavaan ryhmätyöhön lähtiessämme olemme jo reippaasti valmiimpia, eikö vain :).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti